© 2023 by Alison Knight. Proudly created with Wix.com

טיפול רגשי לילדים

מדוע ילדים מגיעים לטיפול רגשי?

רבים מהילדים מגיעים אלי לטיפול רגשי באומנות בעקבות קשיים שעולים במסגרות החינוך או בהתנהלותו של הילד בבית. עשויות להיות מגוון סיבות לקושי רגשי שעולה אצל הילד, ומגוון ביטויים רגשיים לכל אחד מהקשיים שחווה. בתגובה לכך הילד עשוי להסתגר, לפחד, או לחוות התפרצויות כעס ובכי.

לעתים, קשיים רגשיים עשויים להיות שלובים בקשיים פיזיים ויתכנו תופעות גופניות כגון הרטבות, גמגום, אילמות סלקטיבית או תנועות בלתי רצוניות ('טיקים').

בין הסיבות בגינן מגיעים ילדים לטיפול:

קשיים רגשיים והתנהגותיים שנובעים מקשיי קשב וריכוז

קשיי למידה שפוגעים בערך עצמי ובתחושת המסוגלות

קשיים חברתיים

גירושים

מחלה או מוות של קרוב משפחה

פחדים וחרדות

ביישנות ודימוי עצמי נמוך

תחושת מסוגלות נמוכה

קשיי התנהגות

קושי בקבלת גבולות

התפרצויות כעס ואלימות

אכילה רגשית

 

כיצד טיפול רגשי באומנות ייסע?

ילדים מעבדים את חוויותיהם ואת רגשותיהם באמצעות משחק ויצירה. השפה המילולית והמודעות לרוב עדיין לא מספיק מפותחות, והכלים שיש בידיהם להבנת העולם הסובב אותם הם המשחק הסימבולי והיצירה.

 

בטיפול באמנות מתאפשרת לילד חוויה שונה מהמוכר לו. הוא מקבל את הבמה ואת מלא תשומת הלב במסגרת מכילה ונעימה שמאפשרת לו להרגיש ביטחון ונראות. הקשר הטיפולי מאפשר לילד לבטא את רצונותיו ותחושותיו גם באופן מילולי וגם דרך החוויה עצמה של היצירה או המשחק. פעמים רבות ילדים אינם לגמרי מודעים לדפוסי הפעולה שהם יוצרים או לרגשותיהם ואלו עשויים לעלות באופן ספונטני דרך משחק ויצירה. בחוויה המוגנת של הטיפול אפשר לגעת ברגשות ובדפוסים, להבין אותם ולשחק אותם. תפקידי כמטפלת הוא להציג אפשרויות חדשות להבנה ולהתמודדות ולאפשר חוויה של דפוסים חדשים, שעשויים לשרת טוב יותר את הילד.

 

מה בעצם קורה בחדר הטיפול?

חדר הטיפול הוא חדר עשיר במשחקים ובחומרי אמנות שמזמינים את הילד ליצור ולשחק. זהו מקום ייחודי שבו הילד הוא המרכז, החוויה בטיפול הרגשי והקשר איתי כמטפלת יעניקו לילד מקום נעים, מכיל ובטוח שיאפשר לו לחקור את עולמו ולגעת בקשייו – דרך שיח, יצירות ומשחקים.

 

טיפול בילד אחד אינו דומה לטיפול בילד אחר, שכן כל ילד מביא את הייחוד והשונות שלו לחדר הטיפול. הטיפול מותאם לקשיים עמם מגיע הילד, למטרות הטיפול, לאופיו של הילד, לרצונותיו, לקשר שנרקם בינו לביני ולתכנים ולרצונות שמעלה הילד.

ישנם ילדים שמביאים עצמם בקלות, ומצליחים לבטא את רגשותיהם, קשייהם ועולמם הפנימי. עם ילדים אלו אני אעבוד דרך השיחות שהם יוזמים, המשחקים שהוגים והיצירות שבוחרים ליצור. באמצעות חיבור לתכנים שעולים מהם אוכל להבין טוב יותר אותם ואת השקפתם, תוך כדי אפעל יחד איתם על מנת להרחיב את ההבנה שלהם את הסיטואציה ואסייע באימוץ אופני תגובה ופעולה שישרתו אותם בצורה טובה יותר. ילדים אחרים מתקשים יותר להביא עצמם לידי ביטוי וליזום, לילדים אלו פעמים רבות קל יותר להתחבר למשימות מעט יותר מובנות, שמותאמות לצרכים ולמטרות שלהם. 

 

מה החלק שלכם ההורים בתהליך?

 

אתם ההורים מהווים את הקרקע עליה צומח הילד. בכוחכם לספק לו את הבסיס היציב וההזנה על מנת שיוכל לפרוח. כהורים אתם מכירים את הילד שלכם בצורה הטובה ביותר, ואתם מהווים חלק חשוב, אינטגרלי ובלתי נפרד מחייו של הילד. כזה הוא גם מקומכם בטיפול הרגשי.

הורים, אתם מתווכחים לילד את העולם, מלמדים אותו על עצמו ועל הסובב אותו ונותנים לו כלים על מנת שבבגרותו יוכל לצאת לעצמאות באופן מוצלח ומיטבי. טיפול בילד לא יוכל להתבצע ללא מעורבות שלכם בטיפול. מידת המעורבות תלויה גם במטרת הטיפול וגם בגילו של הילד - ככל שהילד צעיר יותר ישנה חשיבות רבה יותר לכך שאתם תהיו אלו שתתווכו לו את הדברים.

שיתוף שלכם, ההורים, בטיפול נעשה באמצעות פגישות תקופתיות איתי. בפגישות אעביר לכם את עולמו של הילד כפי שעולה בחדר הטיפול, נדבר ונחשוב ביחד על הנושאים שהילד מעלה תוך ניסיון להבין את הדברים מנקודות ראותו של הילד. בפגישות אלו אספק כלים מעשיים אותם ניתן ליישם בעבודה עם הילד בבית על מנת לחזק אותו רגשית ולסייע לו בהתמודדות עם קשייו, כמו גם לסייע לו בשינוי דפוסים שאינם מקדמים אותו בצורה הטובה ביותר עבורו.

לעתים שיתוף ההורים בטיפול נעשה באמצעות טיפול דיאדי (טיפול משותף להורה ולילד). דרך העבודה המשותפת אוכל לכוון ולהאיר את הקשר בינכם לבין הילד, נעבוד ביחד על מנת לאמץ דפוסים חדשים שיאפשרו אופן התנהלות ותקשורת בונה, מחזקת והדדית יותר, בסביבה הבטוחה והמוגנת של חדר הטיפול.

 

מה אומרים לילד על טיפול רגשי?

רבים מההורים שאני פוגשת מעדיפים להציג טיפול רגשי כחוג ובכך להימנע משיחה עם הילד על קשייו. מניסיוני, ילדים מבינים, מרגישים וחווים את הקשיים שלהם - גם אם אינם תמיד יודעים להתייחס אליהם במילים. בנוסף, הילד מרגיש כי החוויה בחדר הטיפול שונה מחווייתו בחוג רגיל.

 

דווקא שיחה פתוחה, ומותאמת גיל כמובן, עם הילד על האתגרים ועל הרצון שלכם כהורים לסייע לו עשויה להקל על הילד, לתת שם, מקום ולגיטימציה לרגשותיו ולקשיים שחווה. שיחה כזו עשויה לגרום לילד להרגיש שאתם רואים אותו, מבינים אותו ונרתמים יחד אתו לפעולה שנעשית במטרה לסייע לו.