לדבר את הרגשות שלנו זה לא דבר מובן מאליו, זו למידה שהיא נרכשת. ככל שתלמדו את ילדכם את השפה הרגשית הזו - הרווחה הנפשית שלהם תגדל ותגרום לחיזוק ביטחון עצמי אצל ילדים. אז איך תעשו את זה בקלות?
שפה רגשית היא שפה נרכשת. ילדים לומדים אותה דרכינו ההורים. הדבר מתחיל כבר כשהילד נולד, אנחנו מתמללים לתינוק את מה שהוא חווה עוד לפני שהוא יודע להגיד זאת: "אתה רעב", "אתה עייף", "קיבלת מכה ועכשיו כואב לך". התמלול הזה מלמד את התינוק להתייחס למצבים שהוא חווה. זה כמובן לא נגמר שם וממשיך ככל שהילד גדל. הרגשות הופכים להיות מורכבים יותר, והילד עדיין זקוק לעזרתנו בהבנת הרגש שחווה ובניתנת שם לרגש. "יכול להיות שאתה כועס כי...", "יכול להיות שאתה מתוסכל בגלל ש...", "נשמע לי שנפגעת מאוד כאשר...", "אתה עכשיו מאוד מתרגש..." וכדומה.
למה חשוב לדבר רגש? ואיך זה קשור לחיזוק ביטחון עצמי אצל ילדים?
כשילד מרגיש שעובר עליו משהו, אך לא יודע מה הדבר, זה עשוי לגרום לתחושה מבלבלת, לתחושת חוסר ודאות. אם הוא לא יודע מה הרגש שהוא חווה הוא גם לא ידע איך להתמודד עמו, מה שעשוי באופן מידי לערער את תחושת הביטחון של הילד. בנוסף, כשהרגש לא מדובר ולא ניתנת לו לגיטימציה, פעמים רבות לרגשות לא נעימים תתלווה גם תחושת אשמה - אני לא בסדר שאני מרגיש כך. חוויה זו של אשמה גם היא תפגע בביטחון העצמי של הילד.
אז מה אתם ההורים יכולים לעשות? להתחיל לדבר רגשות עם הילד. כדי לעשות את זה קל ופשוט, אני מציעה לכם לערוך מידי יום טקס קצר של שיתוף רגשי הדדי.
טקס שיתוף רגשי לחיזוק ביטחון עצמי אצל ילדים:
מה עושים בטקס השיתוף הזה? בטקס הזה משתפים אחד את השני בדבר טוב ודבר לא טוב שהיה היום, ההורה הוא הראשון שמשתף את הילד. השיתוף יכול להיות לגבי משהו שקשור אליכם (וכמובן מותאם לילד) וזה יכול להיות לגבי במשהו שילדכם עשה היום. אנחנו מדברים את מה זה גרם לנו להרגיש. זה לא זמן לביקורת ותוכחה, זהו זמן נעים של שיתוף רגשי.
אחרי שאנחנו שיתפנו, תור הילד לשתף בדבר טוב שחווה היום ובדבר פחות טוב שחווה היום. יתכן ובהתחלה יהיה לחלק מהילדים קושי למצוא משהו שקרה להם היום ולחבר אותו לרגש. זה בסדר, השיתוף בהתחלה יכול להיות גם לגבי משהו קטן. למשל: "שמחתי לשתות היום שוקו בבוקר", "התעצבנתי שהפסדתי במשחק". בהדרגה השיח הרגשי יתפתח.
מה היתרונות באופן השיתוף הזה? ואיך זה יגרום לחיזוק ביטחון עצמי אצל ילדים?
1. בונים תקשורת שמתבססת על הדדיות - השיתוף שלכם יגרום לילד להרגיש בוגר ומעניין, כך שבאופן מידי יגרום לו להרגיש בעל ערך ויגרום לתחושת חיזוק ביטחון עצמי אצל ילדים.
2. בעצם השיתוף שלכם אתם נותנים לילד דוגמא אישית, ומלמדים אותו לבטא רגשות.
3. נותנים לגיטימציה לכל קשת הרגשות - אין רגש שאסור להרגיש ורגש שמותר להרגיש. מה שיכול להיות לא לגיטימי הוא האופן שבו אנחנו מגיבים לרגש, (למשל מרביצים בעת כעס). אבל את הכעס עצמו זה טבעי לגמרי להרגיש. ברגע שהילד ידע שהוא בסדר, הדבר יוריד ממנו תחושות לחץ ואשמה שנלוות לרגשות שאנחנו תופסים כלא נעימים. הוא יבין שזה בסדר להרגיש איך שהוא מרגיש והדבר יגרום מיד לתחושת חיזוק ביטחון עצמי אצל ילדים.
4. פיתוח יכולת התבוננות עצמית ולהבנה עצמית - יכולות מאוד חשובות שישרתו אותו לאורך חייו. ברגע שיבין איך הוא מרגיש, הוא יחוש בטוח בעצמו להרגיש כך, ובהדרגה גם ילמד איך להתמודד עם הרגשות. כשאנחנו מבינים את הרגשות שלנו ויודעים להתנהל איתם - ניחשתם נכון... זה גורם לתחושת חיזוק ביטחון עצמי אצל ילדים.
5. חיזוק הקשר המיטיב בינכם לבין ילדיכם - יגרום לאווירה נעימה יותר בבית וכמובן לתחושת חיזוק ביטחון עצמי אצל ילדים.
כמה דברים שחשב לזכור בעת השיתוף:
כדי שהשיתוף יגרום לתחושת חיזוק ביטחון עצמי אצל ילדים חשוב לזכור את הנקודות הבאות:
במהלך השיתוף הזה אנחנו לא נותנים עצות ופתרונות למצבים.
אנחנו לא כועסים או שופטים את הילד על דברים שסיפר לנו.
אנחנו רק מקשיבים.
אנחנו יכולים להדהד לילד את הרגש שלו: "זה נשמע ממש כיף", או "בטח זה היה לך מאוד לא נעים", "אני שמח.ה ששיתפת אותי בזה, זה בטח היה לא פשוט".
אם הילד מעלה קושי, אז אפשר להציע לו אם הוא רוצה שתנסו לחשוב ביחד על פתרון? אם הוא רוצה, אנחנו קודם בודקים אתו אם יש לו רעיונות? רק לאחר מכן אנחנו יכולים להציע רעיונות משלנו, ולבדוק אתו מה הוא חושב על זה? כך, נראה לו שאנחנו מאמינים ביכולות ובכוחות שלו, גם הוא יאמין בהם וזה יגרום לתחושת חיזוק ביטחון עצמי אצל ילדים.
אתם תראו שבהדרגה השיח יהפוך להיות פחות מובנה, והילד ישתף אתכם יותר ויותר, גם מחוץ לטקס השיתוף הזה. אז להתחיל לשתף ברגשות - ולראות שיפור ביטחון עצמי אצל ילדים.
עוד דרכים ושיטות לשיפור ביטחון עצמי אצל ילדים תוכלו למצוא בקורס הורים אונליין.
למידע נוסף:
הדר דוד
054.5710394
Comments