• הדר דוד

על הקשר שבין קשיי קשב וריכוז לערך עצמי

כאשר קשיי הקשב והריכוז אינם זוכים לאבחון או להתייחסות מותאמת, עשויה להיות להם השפעה שלילית אדירה על האופן שבו הנער או הנערה הסובלים מהם תופסים את עצמם. למה זה קורה? ויותר חשוב - מה אפשר לעשות?

הצטברות תחושות של כישלונות לימודיים, התנהגותיים או חברתיים יתגבשו להרגשה של חוסר ערך, של אכזבה - הן את עצמי והן את הסביבה -ועשויה להתגבש מערכת אמונות שאומרת ש"אני לא שווה", "אני פחות טוב", "אני לא יכול", ללא טיפול נכון מערכת אמונות זו תשפיע עליהם בכל תחומי חייהם גם בעתיד.


קשיי קשב הם מצב קיים, ככל שיאובחן ויטופל מוקדם יותר ניתן יהיה למנוע את הקשיים שמצב זה עשוי להביא עמו בעתיד – באוניברסיטה, בצבא, בעבודה, בבניית זוגיות ובהקמת תא משפחתי.

למה זה קורה?

  • קושי בהתאמה מערכתית - פעמים רבות המערכות החינוכיות והמערכת הביתית מתקשות להכיל ולהבין את הקשיים. דרישות המערכת לרוב אינן מותאמות ליכולות האובייקטיביות של הנער ולאופני הפעולה שלו, ועל כן יוצרות מפגשים תכופים עם כישלון וכעס שמופנה כלפיהם.

  • קושי במיקוד – קושי במיקוד הקשב יגרום בין היתר לקושי במילוי משימות, הן בכיתה, הן בבית והן באינטראקציה חברתית. בקרב הנע מתפתחת תחושה חזקה שעל אף שאני מנסה – אני לא מצליח, ולכן ככל הנראה שמשהו בי לא טוב.

  • הקושי אינו מאובחן - קשיי קשב עשויים לבוא לידי ביטוי בשני אופנים, הביטוי ה"טהור" - ADD, ילדים עם קשיי הקשב בצורה זו יטו להיות חולמניים – הם שקטים, במהלך השיעור לרוב שקועים בחלומות בהקיץ וכלל לא מקשיבים לנאמר בשיעור. פעמים רבות ילדים עם ביטוי כזה לקשיי קשב וריכוז כלל אינם מאובחנים, שכן הם אינם מפריעים בכיתה, לא מושכים תשומת לב ועשויים לחלוף מתחת לרדאר. הביטוי של הקשיים שלהם יהיה לרוב בפן הלימודי, הקושי בריכוז עשוי להיתפס כעצלנות, כחוסר השקעה או כחוסר יכולת קוגניטיבית.

  • תזזיתיות יתר - הביטוי השני לקשיי קשב וריכוז מגיע בשילוב של אימפולסיביות והיפר-אקטיביות - ADHD, הקושי בקשב גורם להם לתזזיתיות ולמוסחות רבה בעקבות גירויים שהם חווים, הם יטו יותר להפריע בשיעור, לדבר ולזוז. פעמים רבות הם עשויים להיתפס כילדים ה"מופרעים" של הכיתה, דבר זה עשוי לגרום הן למורה להעניש אותם, להוציאם מהכיתה, להעיר להם ללא הרף, והן לחבריהם לכיתה להירתע מישיבה לידם או מאינטראקציה עימם, שכן התנהגותם עשויה להיחוות כמציקה.

רבים מהאנשים המבריקים והמשפיעים בעולם הם בעלי קשיי קשב וריכוז. אפשר וניתן לפתח את היכולות והיתרונות שקשיים אלו מביאים עימם. בטיפול רגשי תועצם חוויה של נראות חיובית, והטיפול ייסע במציאת מוקדי הכוח, היתרונות והחזקות.

מה ניתן לעשות?

  • לאבחן - כאשר לקושי יש שם וסיבה, ניתן להתייחס אליו כאל משהו שהוא חלק ממני, אבל לא מגדיר את כל מי שאני. למשל, יש לי קושי בריכוז לאורך זמן, ולכן אני לא מצליח במבחן, לא כי אני טיפש. ברגע שיודעים מהו הקושי – ניתן להתחיל לחפש אסטרטגיות להתמודדות עמו. למשל, מבחן בסביבה שקטה יותר, עם הקראה בע"פ.

  • לספק חוויות של הצלחה – על מנת לחזק את הערך העצמי שנפגע יש למצוא את נקודות הכוח והחוזק של הנער, מה שיעזור לו לצמוח ולחזק את האמונה שלו בעצמו. למשל, נער שמתקשה בלימודים ומאוד תזזיתי, אך מצטיין בספורט. ניתן להעצים אותו דרך הספורט, להעניק לו תחושת נראות חיובית, ערך ומסוגלות באמצעות נקודת החוזק הזו.

  • להתאים את הדרישות ליכולות - כאשר ישנה הבנה שהקשיים הם אורגניים, ניתן לבנות סדר יום שבו הדרישות מותאמות ליכולות. למשל, על כל רבע של הכנת שיעורי בית, 10 דקות של משחק. מתוך הבנה שההתארגנות בבוקר קשה, להתעורר מוקדם יותר ולהכין תכנית מובנית להתארגנות תוך הכנת המערכת והבגדים מבעוד מועד.

  • לפנות לטיפול רגשי - מעבר לטיפול התרופתי, שהתגובה אליו אינדיווידואלית ומשתנה מאדם לאדם, יש צורך בטיפול רגשי לחיזוק הערך העצמי שנפגע. טיפול רגשי עשוי לתת חוויה של נראות חיובית, יסייע במציאת מוקדי הכוח, ביתרונות ובחזקות של הנער. הטיפול מקנה מקום בטוח לעיבוד הקשיים, התסכולים והכעסים וייסע באימוץ אסטרטגיות התנהלות הן לנער והן להוריו, במסגרת ייעוץ הורי.

השורה התחתונה היא שניתן ורצוי להפוך חוויה מתסכלת ולא נעימה שנובעת מקשיי קשב וריכוז על פיה. באמצעות אבחון, התגייסות משפחתית והעצמה רגשית ניתן למצוא את החזקות והיתרונות שבמצב זה ולגבש אסטרטגיות להתמודדות עם הקשיים.


למידע נוסף:

הדר דוד

054.5710394

hadar@hadartherapy.co.il



© 2023 by Alison Knight. Proudly created with Wix.com