התנהגות מינית אצל ילדים

עודכן ב: מאי 25

בואו נדבר על נושא שהרבה מאתנו מאוד נמנעים ממנו. מיניות. פעמים רבות נראה התנהגות מינית בקרב ילדים צעירים. מהי התנהגות מינית נורמטיבית? מה מעורר חשש? ואיך בכלל לגשת לנושא הזה מול הילדים? המאמר מתמקד בילדים צעירים, אולם עשוי להתאים גם לילדים בוגרים יותר המגלים התנהגות לא מותאמת.


דימוי עצמי
דימוי גוף

בתקופה האחרונה יותר ויותר הורים פונים אלי בנוגע להתנהגויות מיניות של ילדיהם. חשיפה לא מותאמת של איברי המין, משחקים שיש בהם אספקט מיני, מגע עצמי או מגע באחר. אז בואו נעשה סדר בנושא הזה, נושא שלא פעם מעורר אצלנו מבוכה ודאגה. בטח ובטח כאשר זה נודע לילדינו. נבין איך לגשת לנושא הזה? למה בכלל כדאי לדבר על זה ומה אנחנו צריכים ללמד את הילדים שלנו?


למה בכלל לדבר עם ילדים על מיניות?

נתחיל בכך שמיניות זהו חלק טבעי, בריא, מסקרן ומהנה של חיינו. פעמים רבות נראה התנהגויות מיניות אצל ילדים ולא נדע האם זה נורמאלי? ואיך עלי להתייחס או להגיב?

נושא המיניות מציף לא מעט תחושות של בושה, הסתרה, מבוכה ולעיתים אף גועל, פחד והתעלמות.

כשנחנך ילדים מגיל צעיר למיניות בריאה - נגדל אותם להיות מבוגרים שמכבדים את הגוף שלהם, אוהבים את עצמם ומכבדים את גופו של האחר.

כבר אצל ילדים קטנים נראה שקיימת סקרנות טבעית בנוגע לגופם, ובנוגע לגופו של האחר.



אז מה בעצם כדאי לעשות?


שיח פתוח - ראשית, נקיים בבית שיח פתוח וכנה. כשילדים ירגישו שיש בושה, הסתרה או מבוכה שלנו סביב הנושא הם יפנימו שמין, מיניות, האיברים הפרטיים שלהם הם נושא שמעורר בושה. בנוסף, הדבר יגרום להם לחוסר נוחות והם ימנעו מלפנות אלינו בנושא. נרצה לאפשר לילדינו לקיים אתנו שיח פתוח ולאפשר להם לפנות אלינו כשהם נתקלים בשאלות נחשפים לתוכן לא מותאם שאין להם אפשרות לעבדו, או חלילה לפגיעה. בהקשר זה - נענה להם בכנות ובפתיחות על השאלות שלהם, ונרחיב בהתאם לגיל ולמידת הסקרנות שמגלה הילד.


היכרות עם הגוף - נלמד את הילד מהם חלקי גופו, נקרא לאיברים הפרטים בשמותיהם האמתיים - פין ופות. נקיים עם הילד שיח על הדומה והשונה בין זכר לנקבה: גוף של זכרים וגוף של נקבות הוא שונה, לנקבות יש פות, לזכרים יש פין אבל לכולנו יש ראש, אף, ידיים, אנו שונים בהיבט הזה, אך שווים.


נלמד את מושג הפרטיות - מה זה פרטי? פרטי זהו כל דבר ששייך לי שאסור לאחר לגעת בו בלי רשות. כדאי לנהל שיח עם הילד על חפצים פרטיים שיש לו. אולי המיטה שלו? הבגדים? וכמובן הדבר הפרטי ביותר שיש לי הוא הגוף שלי.

בגוף יש לי איברים שהם פרטיים ולאנשים אחרים, למעט ההורים או רופא, אסור לגעת בהם – פין, אשכים, פות, ישבן, שדיים. יש לי אזור מסביב לגוף, שהוא גם שייך לי. שהוא המרחב הפרטי שלי וזה לא נעים כשמישהו חודר לשם, ניתן להמחיש את המרחב הזה בצורה יפה דרך עבודה עם חישוק שמראה לילדים באופן ויזואלי איפה המרחב הפרטי הזה קיים.


פרטי מול ציבורי -בהקשר של מושג הפרטיות נלמד על ההבדל בין מקום שהוא פרטי, כמו החדר שלי כשהדלת סגורה, לבין מקום שהוא ציבורי - הגן, פארק השעשועים וכד'. דברים שמותר במקום פרטי, לא יהיה מותר במקום ציבורי. גם בתוך הבית עצמו יש מקום פרטי - כמו החדר כשהדלת סגורה, השירותים, המקלחת ויש מקומות ציבוריים - הסלון, המטבח. במקומות ציבוריים, כמו קניון או גן, יש מקומות מספקים לנו פרטיות לרגע, כמו תאי הלבשה בחנויות בגדים, או שירותים ציבוריים.

נלמד את הילד התנהגויות שמתאימות למקום ציבורי והתנהגויות שמתאימות למקום פרטי. כך למשל, לא נחשוף את האיברים הפרטיים שלנו במקום ציבורי, אבל כן נוכל לעשות זאת בשירותים או במקלחת כשהדלת סגורה.

נלמד את החשיבות שבלכבד את פרטיות האחר, כך למשל על דלת סגורה מקישים לפני שפותחים, לא נכנסים למישהו למקלחת או לשירותים.

כדאי מאוד שהשיח על נושא זה לא יהיה חד פעמי, אלא שמושגים כמו מרחב אישי, פרטי וציבורי יכנסו לשיח השוטף על מנת שהילד יוכל להטמיע והפנים את המידע.


אם ילדים ירגישו שיש בושה, הסתרה או מבוכה שלנו סביב הנושא הם יפנימו שמין, מיניות, האיברים הפרטיים שלהם הם נושאים שמעוררים בושה, אשמה וסלידה

מגע - מגע זהו צורך אנושי בסיסי. תינוקות, ילדים, ובואו נודה על האמת... גם אנחנו המבוגרים זקוקים למגע כדי להתפתח, לשרוד ולהרגיש בטוחים ואהובים בעולם.

אבל במי מותר לנו לגעת? עם מי מתאים להתחבק? עם ההורים, האחים, האחיות, המשפחה המורחבת וחברים - לאחר שביקשנו רשות כמובן.

פעמים רבות אנחנו אומרים לילדים שלנו "תביא נשיקה", "תן חיבוק לדוד", "זה לא יפה שלא נתת נשיקה לסבא", או שפשוט מחבקים אותם בלי רשות. כדאי ללמד את הילד שזוהי בחירה שלו. הגוף שלו ברשותו. נוכל לשאול אותו: "אפשר חיבוק?", "אני יכול לתת לך נשיקה?", "אתה רוצה לתת חיבוק לסבתא?". הילד יראה את ההתנהגות שלנו וילמד להתנהג כך בעצמו. בכך שאנו מכבדים אותו, את הפרטיות שלו ואת גבולות הגוף שלו, ילמד גם הוא לכבד את עצמו ואת האחר.


ומה בנוגע למגע באיברי המין? לגעת באברי המין זה נעים, ילדים רבים שואבים מכך הנאה והרגעה עצמית. כדאי להעביר מסר שזה בסדר לגעת באיברים הפרטיים שלי - אבל חשוב לעשות זאת במקום פרטי: בחדר, בשירותים או במקלחת כשהדלת סגורה. ניתן גם לתת לגיטימציה להכרות עם איבר המין, לעיתים מסקרן לדעת איך נראים איברים פרטיים אפשר לקחת מראה ולהסתכל על האיברים שלך.


3 חוקים שחשוב לשנן עם הילדים:

1. אני לא נוגע באיברים הפרטיים של מישהו אחר.

2. אסור לאף אחד געת באיברים פרטיים שלי.

3. אני לא נוגע באיברים הפרטיים שלי ליד מישהו אחר.


משחק מיני:

אצל ילדים רבים בגיל צעיר נראה משחק מיני, משחק דמיון שיש בו סקרנות סביב איברי המין, סביב יחסי בנים-בנות. נלמד משחק מיני תקין: מותר לשחק עם ילדים.ות אחרים.ות בכל משחק שנעים לשניכם.ן, אבל יש שני כללים שחשוב לשמור עליהם:

  1. לא נוגעים.ות אחד.ת לשני.ה באיברים הפרטיים

  2. לא מתפשטים.ות תוך כדי משחק.


מתי מדובר בהתנהגות מינית נורמטיבית ומתאימה?

  • ההתנהגות המינית היא ספונטנית ושייכת לסקרנות, גילוי ומשחק התפתחותי

  • מתרחשת לסירוגין כחלק מתחומי העניין של הילד

  • מתרחשת בהסכמה הדדית

  • מתרחשת בין ילדים המכירים זה את זה, בגיל דומה וללא פערים התפתחותיים משמעותיים

  • קשורה לתחושת חיוביות

  • ההתנהגות מותאמת ומשתנה בעקבות למידה על הנושא והכוונת מבוגר

  • ההתנהגות ניתנת לשליטה גם פנימית (הילד יודע לווסת את התנהגותו) וגם חיצונית (הקשבה לדמות סמכות)

מתי ההתנהגות המינית מדאיגה?

  • כשהיא אינה תואמת את התפתחות הילד

  • חוזרת על עצמה בתדירות גבוהה או באופן כפייתי

  • מרכזית בחיי הילד

  • מתרחשת בין ילדם שלא בהכרח מכירים

  • מעוררת תחושות של פחד, חרדה, כעס וכד'

  • מתרחשת בסודיות

  • מתרחשת תוך שימוש במניפולציות, אגרסיביות, כוח, איומים

  • אינה משתנה לאחר שהילד למד כללים או לאחר התערבות מבוגר

  • מפריעה להתפתחות של הילד או פוגעת באחרים.


במקרה שאנו מזהים התנהגות שאינה תקינה חשוב לפנות לייעוץ והכוונה.

חומר רב וכלים רבים תוכלו למצוא באתר של מידע אמין על מין או בקו החם של מכון ארגמן .


מה החשיבות הרגשית בשיח על מיניות עם הילד?

  • נשחרר אותו מתחושות אשמה והסתרה שעשויות לצוף סביב הנושא

  • ניתן לו לגיטימציה לאהוב את גופו

  • דרך השיח הפתוח על הנושא נוכל ללמד את הילדים התנהגות נכונה, לתרגל איתם את ההתנהגות הנכונה ונלמד אותם את החוקים בעזרתם ישמרו על עצמם ועל אחרים.

  • וחשוב מכל - הם ידעו שהם יכולים לפנות אל ההורים לעזרה בכל.



אולי יעניין אותך גם: הדרכת הורים




למידע נוסף:

הדר דוד

054.5710394

hadar@hadartherapy.co.il