top of page

ייעוץ הורים: למה זה כדאי?

עודכן: 15 בנוב׳ 2020

הדרכת הורים היא אחד מהמרכיבים החשובים והמשמעותיים ביותר בטיפול בילדים. למרות זאת, הורים רבים נרתעים מכך. המקרה הטיפולי שאציג כאן מראה את התועלת העצמה שיש במפגשי ייעוץ הורים.



מה זה בכלל ייעוץ הורים?

ייעוץ הורים, או הדרכת הורים, היא מפגשים של ההורים עם מטפל רגשי. מפגשי ייעוץ הורים יכולים להתקיים כחלק מטיפול רגשי בילד או באופן עצמאי, ללא שהמטפלת תיפגש גם עם הילד עצמו. מפגשי הורים פעמים רבות הם מפגשים לא פשוטים רגשית. הם מפגישים את ההורה במקום הרגיש לו ביותר - ההורות לילד שלו. הורות היא מצב רגשי פגיע, מורכב, שמציף בנו תכנים גם אל מול עצמינו ואל מול העבר שלנו וגם אל מול ההתנהלות שלנו עם הילד. בהשתתפות במפגשי ייעוץ הורים יש הודאה שאני לא הורה מושלם. שאני ההורה, זקוק לאיזושהי עזרה .ואיזה הורה לא זקוק לזה בעצם?!

לא פגשתי הורה שלא נתקל במצבים קשים אל מול הילד שלו, מצבים בהם דמות חיצונית יכולה לסייע ולהעניק כלים.



אציג דוגמא לטיפול שמדגיש את הכוח של מפגשי ייעוץ הורים:

ילד שמטופל אצלי שיתף בתחושה שהוריו לא מקשיבים לו: "הם עושים כאילו הם מקשיבים, אבל הם בכלל מסתכלים בטלפון" ; "אמא שלי מתייחסת רק לאחותי הקטנה תמיד" ; "אבא אומר שהוא מקשיב אבל הוא אפילו לא מסתכלת עלי".



במפגשי ייעוץ הורים, הוריו של אותו הילד, באופן מפליא בתזמונו, העלו תחושות כי ילדם לא משתף אותם בכלום: "כל דבר שאני שואלת הוא עונה לי ב'בסדר', 'כן' או 'לא'" ; "כן, הוא תקוע במחשב ובכלל לא עונה". ההורים הביעו פליאה על כך שסיפרתי להם ש משתפים בחוויות, רגשות ותחושות, הם היו סקרנים מאוד לשמוע מה ילדיהם אומרים? איך זה שהם בכלל משתפים? למה בקבוצה כן ובבית לא?


במפגש ייעוץ הורים, בדקתי עם ההורים איך הם מקשיבים לילדים? כדי שילד ירגיש שמקשיבים לו – הוא צריך שכל תשומת הלב תהיה מופנית אליו. הוא צריך שנתפנה מעיסוקים אחרים, שנסתכל לו בעיניים. יכול להיות שמתעסקים תוך כדי השיח עם הילד בטלפון? בבישולים או כביסות? באחים קטנים שבוכים? היו הנהוני הסכמה רבים. יכול להיות שהילדים משתפים אבל הם לא חווים הקשבה שלכם, אז הם מפסיקים לשתף?

אחת האימהות אף שיתפה שפעמים רבות בנה מדבר כל כך הרבה על משחקי מחשב בהם היא אינה מבינה כלום, שהיא אומרת לו שהיא מקשיבה – אך למעשה פשוט בוהה ולא מקשיבה לו כלל. בדקתי איתה האם במצב כזה יש אפשרות לבקש מהילד שיראה את המשחק? שילמד אותה? יש צורך להתחבר להתחבר לתחומי העניין שלו באופן אקטיבי.

כדי שילד ירגיש שמקשיבים לו – הוא צריך שכל תשומת הלב תהיה מופנת אליו. הוא צריך שנתפנה מעיסוקים אחרים, שנסתכל לו בעיניים.

ייעוץ הורים - אז איך לחזק את התקשורת עם הילד?

במפגש ייעוץ הורים הצעתי להורים למצוא זמן קבוע של 10 דק' ביום של שיתוף רגשי הדדי, בו הם משתפים את הילד והוא משתף אותם בשני דברים מן היום שעבר עליהם, דבר אחד המעורר רגש חיובי "ממש התרגשתי מ..." "שמחתי מאוד כי...", ודבר נוסף המעורר רגש פחות נעים "כעסתי היום כש...", "נעלבתי בגלל...". ההורים משתפים ראשונים, לאחר מכן כשמגיע תור הילד לשתף עליהם להיות קשובים רק אליו. על ידי כך משיגים מספר מטרות:

- נותנים לילד תחושה שמה שהוא אומר חשוב ומשמעותי.

- נותנים לילד מקום ונראות.

- מחזקים את הקשר עם הילד.

- מהווים לו דוגמא ומודל - גם לעצם השיתוף וגם לאופן בו משתפים.

- מלמדים אותו על הדדיות.

- נותנים לגיטימציה הן לרגשות שליליים והן לרגשות חיוביים.

- מפתחים אצלו יכולת התבוננות בעצמו.

- מחזקים את יכולתו לבטא את רגשותיו, רצונותיו ותחושותיו.


חשיבותה של הדרכת הורים בטיפול, או ייעוץ הורים, היא פעמים רבות היכולת של המטפלת לגשר על הפער בין נקודות המבט השונות, להראות לכל צד את הצד השני ולסייע בהתכוונות משותפת לקשר.


אולי יעניין אותך גם: הדרכת הורים




למידע נוסף:

הדר דוד

054.5710394



bottom of page