top of page

פוטותרפיה - טיפול רגשי בצילום

עודכן: 16 בנוב׳ 2020

מה זה אומר פוטותרפיה או טיפול בצילום? אציג 3 טיפולים הנוגעים באבדן, בהם עיבוד תחושת האבל נעשה תוך שילוב של טיפול באומנות וטיפול באמצעות צילום, פוטותרפיה.



טיפול באומנות
פוטותרפיה

מה זה בכלל פוטותרפיה, טיפול בצילום?

תחום הפוטותרפיה, טיפול באמצעות צילום, מאפשר מגע עם זיכרונות, חוויות עבר ורגשות שהתמונה מעלה, הפוטותרפיה נותן מקום ונראות למה או למי שבתמונה. טיפול באומנות שעושה שימוש בצילום שאנחנו מצלמים או בתמונות קיימות. ההתבוננות בתמונות מאפשרת לתת מקום לרגש שעולה, להבין אותו, לעבד אותו ובמידת הצורך לשנות את התמונה או את אופן ההתבוננות שלנו עליה.

תמונות פעמים רבות מעלות בנו זיכרונות, ולכן לתחושתי הפוטותרפיה, טיפול בצילום, הוא דרך אפקטיבית להתמודדות עם כל מה שקשור בעיבוד של העבר שלנו בכלל ושל חוויות אובדן בפרט.


ואכן, חוויה של אובדן היא אחת הסיבות בגינן מגיעים לטיפול רגשי. אובדן באופן טבעי מביא עמו צער, אבל וגעגוע. הוא יוצר תחושה של חוסר וחלל עמוק שנפער. אציג 3 טיפולים הנוגעים באובדן, בהם עיבוד תחושת האבל נעשה תוך שימוש בתמונות בטיפול בצילום.


התמונות שעל הקיר של ג':

ג', נערה בת 15 הגיעה אלי לטיפול באומנות לאחר שנה קשה בה אבדה 3 מסביה, אליהם היתה קשורה מאוד. לג' אין הרבה מקום בביתה, היא בת למשפחה ברוכת ילדים ואין לה חדר משלה. סביה היוו עבורה מקום מפלט.

בטיפול באומנות ג' שיתפה בתחושות אלו, בקושי שבאבדן, בגעגוע המציף. נראה שתחושת האבל טרם עובדה, לג' לא היה עם מי לשוחח בפתיחות על הזיכרונות והרגשות המציפים אותה. הצעתי לה להביא לטיפול כמה תמונות של סביה ולהכין יצירה הקשורה בהם. למפגש טיפול באומנות הבא היא אכן הביאה את התמונות. דרך התמונות שהביאה הצליחה לספר את סיפורה, לדבר את תחושותיה ולהעלות זיכרונות. היא החליטה להכין מסגרות לתמונות ולתלות אותן בביתה – כך שתרגיש שהם מלווים אותה תמיד. ג' עבדה על התמונות והמסגרות מספר מפגשים, במהלכם התאפשרו הכרה, קבלה, צער ותחילת תהליך של עיבוד האבדן.

בהמשך שיתפה אותי כי התמונות נתלו בסלון ביתה, כך שבאופן סמלי באמצעות סביה זכתה למקום משלה בבית. באמצעות פוטותרפיה הצליחה לעבד את האבדן, לגעת ברגש ולתת לו מקום בחייה. ומתוך כך - לתת מקום לעצמה.

טיפול באמצעות צילום, פוטותרפיה, מאפשר מגע עם זיכרונות, חוויות עבר ורגשות שהתמונה מעלה. פוטותרפיה נותנת מקום ונראות למה או למי שבתמונה.

התמונה שבקלמר של ד':

ד', נער בן 16, הוא הבכור במשפחתו. הוריו אינם ילדי הארץ, שני אחיו הקטנים סובלים מלקויות שונות. ד' מרגיש אחריות רבה כלפי משפחתו וסובל מחרדות ותחושות של לחץ. במהלך טיפול באומנות של ד', עלה קשר מיוחד בינו לבין כלבו שנמסר. הוא הרגיש שהכלב הכיל והרגיע אותו, לדבריו מהרגע שנמסר אין מי שיעשה זאת. ד' הראה לי תמונה של כלבו בטלפון הנייד ושיתף שבכוחה של התמונה להרגיע אותו כשהוא לחוץ. אך עיקר הלחץ עולה בבית הספר, בלימודים, במבחנים – שם אינו יכול להוציא את הטלפון ולהביט בכלבו. הצעתי לד' את השימוש בצילום. סיפרתי לו על פוטותרפיה והצעתי לו להדפיס ולהכין תמונה קטנה של כלבו האהוב, אותה יוכל לשים בקלמר והיא תהיה נגישה לו בכל פעם שירגיש צורך בהרגעה, ידע שכלבו נמצא עמו.

ד' שיתף בהמשך שהוא נושא עמו את התמונה שהכנו ושעצם הידיעה שהיא איתו כבר יש בה כדי להרגיע ולמלא אותו. פוטותרפיה בטיפול באומנות הצליחה לעזור לד' למצוא את הרוגע והחיזוק להם היה זקוק.


התמונות שבאלבום של ש':

ש' היא נערה בת 13, לפני כשנתיים עזבה את חייה בארה"ב ועלתה עם משפחתה ארצה. ש' ומשפחתה חוו קשיים רבים במעבר, היא התקשתה להסתגל למנטליות הישראלית, חשה שאיבדה את ביתה, חבריה ותרבותה. במהלך טיפול באומנות של ש' יצרנו יחד אלבום תמונות של זיכרונותיה מילדותה בארה"ב. באמצעות פוטותרפיה ויצירת האלבום ש' הצליחה לבטא ולעבד את תחושות הגעגוע והאבדן. נראה כי באמצעות היצירה, בכך שנתנה מקום לזיכרונות הצליחה מעט גם לשחרר אותם. בד בבד עם הכנת האלבום מצב רוחה השתפר, מצבה החברתי השתפר, היא נפתחה יותר והחלה צוברת חוויות חיוביות גם בארץ.


טיפול רגשי באומנות בכלל, וטיפול בצילום, פוטותרפיה - מאפשר הכרה באבדן, מתן מקום לתחושות קשות של הגעגוע וצער, מקום לזיכרונות. באלו טמונה האפשרות להרפות ולהמשיך הלאה.

טיפול רגשי מאפשר ההכרה באבדן, מתן מקום לתחושות קשות של געגוע וצער, מקום לזיכרונות. באלו טמונה האפשרות להרפות ולהמשיך הלאה.

אולי יעניין אותך גם: טיפול רגשי למבוגרים



למידע נוסף:

הדר דוד

054.5710394



bottom of page