top of page

?טיפול באומנות לילדים – מה זה בכלל

עודכן: 16 בנוב׳ 2020

זוהי שאלה שאני נתקלת בה הרבה, והיא מלווה בשאלות נוספות כמו: מה טיפול באומנות לילדים בעצם אומר? זה בכלל עוזר? צריך לדעת לצייר? והשאלה המסקרנת מכולן: מה עושים בחדר הטיפול ?


טיפול באומנות לילדים
טיפול באומנות

טיפול באומנות לילדים יכול להיות להיות מושג מעורפל. אני מוצאת שגם אני פעמים רבות אני מתקשה לתת הסבר מובן, כי עבודה עם נפש של אדם, של ילד, היא לא תמיד מובנת... התחלתי לשאול ילדים ובני נוער שמגיעים אלי מה זה בשבילם טיפול באומנות לילדים? איך הם חווים את מפגשי טיפול באומנות לילדים? התשובה הנפוצה בקרב ילדים היתה כמובן "כיף". כשהעמקנו למה גורם לתחושת הכיף הזו? רבים התייחסו לכך שבמפגשי טיפול באומנות יש להם שעה משלהם. שעה לנשום. שעה שבה רואים רק אותם. שעה שבה הם יכולים לדבר, לשתף, לשחק, לחשוב – בלי לחשוש מביקורת, בלי לחשוש ממה יגידו, בלי להרגיש שהם לא עומדים בציפיות. שעה שבה רואים אותם בעיניים אחרות. לדבריהם זה מחזק אותם, את הביטחון בעצמם, את תחושת המסוגלות, האמונה העצמית והיכולת.


טיפול באומנות לילדים מורכב ממטרות מותאמות אישית לכל ילד, מטרות ספציפיות. אבל מבחינתי מטרת העל של כל טיפול באומנות לילדים היא לגרום לילד לגלות את היכולות שלו, היופי שבו, להעריך את עצמו ולהאמין בעצמו. ברגע שהבסיס הזה יהיה חזק, כל השאר הוא בר השגה.


אז מה זה טיפול באומנות לילדים?

ישנן שתי גישות לטיפול באומנות, ואני מאמינה בשילוב בין שתיהן.

גישה אחת מתייחסת לאומנות ככלי בטיפול, כלומר הטיפול נעשה באמצעות שיחה על הצלחות בחיים, קשיים בחיים, מבינים יחד דפוסים שמשרתים אותנו טוב וכאלו שרוצים לשנות, והאמנות היא כלי שעוזר בהבנה הזו – דרך ציור אינטואטיבי, דרך יצירות של העבר, של הרגש, של החזון לעתיד – מבינים טוב יותר את הרגשות והדפוסים שמנהלים אותנו ואז ניתן ליצור את השינוי. גם ויזואלית ביצירה וגם נפשית, באמצעות ההבנה הזו.

הגישה השנייה אומרת שהאומנות עצמה היא הטיפול. כלומר, עצם מעשה היצירה הוא מרפא, הוא מרגיע, הוא מחזק, הוא משחרר לחצים וחסמים. לאחר היצירה ניתן להתבונן עליה ולהבין ממנה, ומהדרך שבה היא נעשתה על עצמינו ועל המצב הרגשי שלנו.


 

ילדים רבים תיארו את הטיפול באומנות כשעה שבה רואים אותם בעיניים אחרות. לדבריהם זה מחזק אותם, את הביטחון בעצמם, את תחושת המסוגלות, האמונה העצמית והיכולת.


 

למי טיפול באומנות מיועד?

במאמר זה התמקדתי בטיפול באומנות לילדים, אולם טיפול באומנות מתאים למעשה כל אחד. לכל אדם, בכל גיל, לכל מי שמעוניין בעבודה נפשית ורגשית שמשלבת יצירתיות. אין צורך בידע יצירתי קודם, אני מאמינה שבכל אחד יש יצירתיות גם אם היא חסומה או מדוכאת.



טיפול באומנות לילדים עובד?

אני מוצאת שטיפול באומנות בכלל, וטיפול באומנות לילדם בפרט, מחולל פלאים בנפש של הילד או האדם שמגיע לטיפול. באמצעות הקשר המיטיב שנוצר בחדר הטיפול ובאמצעות היצירה, מתרחשים קסמים בנפשות של הילדים שאתם אני עובדת. כדי שקסם שכזה יתחולל וישמר הוא צריך רצון של המטופל בשינוי, תמיכה אדירה והתגייסות לא רק של הילד או הנער – אלא של כל המשפחה. לכן חלק מהטיפול הוא מפגשים עם ההורים וחשיבה משותפת לגבי דפוסי התנהלות הקיימים בבית.


מה עושים בחדר הטיפול?

מדברים, יוצרים, נושמים, מבינים, מקבלים את עצמינו, מתחזקים ומשחררים חסמים – כל זאת דרך יצירה, דרך משחק, דרך שיחה, ובעיקר דרך כך שמתאפשר לנו לראות את עצמינו באופן מיטיב ומיטבי. כל שעת טיפול שונה מקודמתה, כי כל אדם שמגיע אלי הוא שונה וייחודי.


דונלד ויניקוט, שפיתח את הטיפול הפסיכולוגי בילדים באמצעות משחק, אומר שהתינוק לומד את עצמו דרך השתקפותו בעיניי האם. הוא רואה את עצמו באופן שבו האם רואה אותו. זה בדיוק מה שקורה בטיפול באומנות - האדם לומד את עצמו דרך מה שמשתקף מהיצירה ומהקשר המיטיב שנרקם בחדר הטיפול עם המטפלת.


זה בשבילי טיפול באומנות על קצה המזלג.


אולי יעניין אותך גם: טיפול רגשי לילדים


למידע נוסף:

הדר דוד

054.5710394


bottom of page