top of page

טיפול באומנות למתבגרים

עודכן: 16 בנוב׳ 2020

על טיפול במתבגרים בתרפיה באומנות: למה יש בכך צורך ואיך זה ייסע להם בקשיים הרבים הגיל ההתבגרות מביא עמו?

טיפול למתבגרים
טיפול באומנות ללבני נוער

טיפול רגשי לבני נוער הוא מורכב. בנקודה מסוימת במעבר בין הילדות לבגרות אנחנו מאבדים קצת מהדמיון, מהספונטניות ומהיצירתיות. אנחנו נתקלים בכישלונות ובהערות שמערערות את האמונה שלנו בעצמנו, ואתה מתערערות גם האמונה שלנו ביכולות, בדמיון, ביצירתיות, במסוגלות, במעוף.


אנחנו חוששים שאנחנו לא מספיק טובים, שהיצירות שלנו לא מספיק יפות ולאט לאט אנחנו זונחים את עולם היצירה לטובת מטלות, שיעורי בית, צפייה בטלוויזיה, בסרטונים ביו-טיוב וכמובן – לטובת משחקי המחשב. יחד עם כל אלו גוברת החשיבות שאנחנו נותנים לאופן שבו האחר רואה אותנו, החשיבות הזו מורגשת במלוא עוצמתה בגיל ההתבגרות.






למה בכלל יש צורך בטיפול רגשי לבני נוער?

גיל ההתבגרות הוא גיל של מעבר והיפרדות. מעבר מילדות לבגרות, היפרדות מההורים וביסוס זהות עצמאית. בד בבד חשיבותם של קבוצת השווים - החברים בני גילו - הולכת ועולה. כמו כל מעבר הוא עשוי להחוות כמאתגר ולא פשוט, הן למתבגר והן להוריו.

גיל זה מאופיין בשינויים גופניים, קוגניטיביים, חברתיים ופסיכולוגיים. השינויים מערערים את המוכר והידוע ובשילוב עם השינוי ההורמונלי המאפיין את הגיל, גורמים להצפה, בלבול, חששות רבים ותגובות קיצוניות ואימפולסיביות למצבים. המתבגר מנסה לבנות לעצמו זהות עצמאית ולהבין מי הוא.


כיצד טיפול רגשי באומנות ייסע?

בשלב כה חשוב ומאתגר, טיפול רגשי יכול לספק למתבגר מקום פרטי ובטוח בו יוכל לעבד את הקשיים, הפחדים, הרגשות והתחושות המציפות. טיפול רגשי מאפשר התבוננות, פיתוח מודעות ומסייע במשימה ההתפתחותית של בניית הזהות העצמאית - תוך חיזוק וגיבוש ערך עצמי וביטחון עצמי ממקום מאוזן ותומך.

טיפול באומנות מעניק למתבגר מקום פרטי, נטול דרישות חיצוניות, ביקורת או ציונים. הטיפול מהווה מקום בו הוא מקבל מרחב בטוח ותומך להתנסויות חדשות וחקירה עצמית, מקום להביע את עצמו ולעבד את שעובר עליו. טיפול רגשי מאפשר שיחה ויצירה במתכונת של אחד על אחד, שכמעט לא זמין עבור המתבגר במסגרות האחרות בהן לוקח חלק.


טיפול באומנות לבני נוער הוא שונה מטיפול בילדים. כמטפלת באומנות אני עובדת הן עם ילדים והן עם מתבגרים. ההבדל בגישה ליצירה הוא תהומי! בעוד הילדים הקטנים יותר מעזים, מתנסים, מתלכלכים, מאמינים ביופי של היצירה שלהם – בני נוער נמנעים, ביקורתיים, מסתגרים.


חיפשתי דרך להגיע לבני הנוער בטיפול באומנות, חיפשתי אמצעי שיסייע להם לחזור ולגלות מחדש את האני היצירתי, שיחזיר להם את היכולת לבטא עצמם באופן חופשי ואותנטי, גם במקומות שבהם המילים אינן מצליחות.


ואז גילית את הגרפיטי.

לאט לאט אנחנו זונחים את עולם היצירה לטובת מטלות, שיעורי בית, צפייה בטלוויזיה, בסרטונים ביו-טיוב וכמובן – לטובת משחקי המחשב.

למרות שזוהי אומנות עתיקה, הגרפיטי עדיין חתרני, בועט במוסכמות, לא תמיד חוקי. הוא אמנות רחוב שיורדת לגובה העיניים. הוא לא מצריך כישרון, מאפשר לסמן את המקום שלי בריסוס צבע של סמלים או כתב, התוצאה לא חייבת להיות יפה. ויש בה אמירה חזקה. אמירה של אני פה. אני מרסס את עצמי, את המחשבות שלי ואת הרגשות שלי.


הספריי אתו יוצרים גריפיטי מאפשר חוויה גופנית רב חושית -

רואים את התוצר

שומעים את הפססססססט של הריסוס

מריחים את הריח החזק

חשים את התרסיס שיוצא מבקבוק הספריי


השימוש בגרפיטי קורץ לבני הנוער שכן הוא מאפשר חוויה של אומץ, תעוזה, שבירת גבולות - הוא מאפשר לעשות משהו "אסור", שכן פעמים רבות אינו חוקי, אך במסגרת מותרת ושמורה של הטיפול. טיפול במתבגרים העושה שימוש בגרפיטי מאפשר חוויית יצירה חופשית, משוחררת, מאפשר להתנתק מהביקורתיות, ופשוט להיות נוכחים ברגע הזה, עם מה שיוצא.

השימוש בגרפיטי קורץ לבני הנוער שכן הוא מאפשר חוויה של אומץ, תעוזה, שבירת גבולות, מאפשר חוויית יצירה חופשית, משוחררת, מאפשר להתנתק מהביקורתיות, ופשוט להיות נוכחים ברגע הזה.

אולי יעניין אותך גם: טיפול רגשי לבני נוער


למידע נוסף:

הדר דוד

054.5710394



bottom of page