top of page

קשיים חברתיים אצל ילדים

עודכן: 16 בנוב׳ 2020

רבים מהילדים ומבני הנוער המגיעים אלי לטיפול חווים קשיים חברתיים וחשים דחויים, הם נמנעים וחוששים מאינטראקציה בינאישית עם בני גילם. למה זה קורה, ואיך ניתן לעזור?

קשיים חברתיים אצל ילדים
טיפול באומנות

נראה שכיום, קשיים חברתיים אצל ילדים קיימים יותר מתמיד. הצורך בלמידה חברתית ובקבוצות המלמדות כישורים חברתיים ומיומנויות חברתיות גובר. ילדים רבים מסתגרים בביתם כשהסלולרי, הטלוויזיה והמחשב מארחים להם לחברה.


ממה נובעים קשיים חברתיים אצל ילדים?


פעמים רבות נראה שיש פער בין הרצון של הילד לקשר, לבין היכולות והמסוגלות לייצר קשר חברתי, או לשמר קשר שכזה לאורך זמן.

קשיים חברתיים אצל ילדים עשויים לנבוע ממספר גורמים, חלקם קשורים בילד עצמו ומושפעים מהדימוי העצמי שלו, מקשיים בוויסות חושי, מקשיי למידה, קשיי קשב וריכוז וחלקם סביבתיים ומושפעים מהרכב הכיתה והסביבה המקיפה את הנער.

בעבר מיומנויות חברתיות היו נרכשות דרך משחק משותף בשכונה והלמידה של מיומנויות חברתיות כגון: משחק בתורות, פשרה, התחשבות באחר, אכפתיות כלפי האחר וכד' נעשתה באופן טבעי ברחוב. כשהאינטראקציה היתה לא נעימה ניתן היה לחזור הביתה ולקחת ממנה פסק זמן.

נראה ששני מרכיבים אלו נשללו מהילדים והנוער של היום: המשחק הספונטני ברחוב פחת לטובת יותר זמן בית, הרשתות החברתיות וקבוצות הוואטסאפ הכיתתיות מונעות את האפשרות להתנתק מאינטראקציה פוגענית, שכן גם כשהילד שוהה בביתו הוא מחובר לכיתה באמצעות המחשב והטלפון.


אילו מיומנויות חברתיות נדרשות לקיום אינטראקציה?


ראשית כל, היכולת להבין את הסיטואציה החברתית. לעתים האינטראקציה מתקיימת בתוך קבוצה ואז יש צורך להבין את יחסי הכוחות, לקרוא את המפה החברתית ולהצליח לראות את הדברים מנקודות מבט שונות.

שנית, היכולת ליזום קשרים - באיזה אופן אני פונה לאחרים בני גילי? דבר זה נוגע גם בשאלת הביטחון העצמי, מה יש לי להציע לחברה? עד כמה אני פתוח ומשתף? ולאחר שיצרתי קשר, כיצד אני משמר ומתחזק אותו?

מיומנויות חשובה נוספת היא היכולת לאזן בין שמירה על הגבולות שלי לבין נתינת מקום לאחר. כלומר, להצליח לשמור על עצמי, על הערכים שלי ולתת מקום לרצונות שלי, או במילים אחרות להצליח לעמוד על שלי, ולצד זאת להצליח לראות את האחר, לנהל משא ומתן ולהגיע לפשרה שבה שני הצדדים ירגישו שיש להם מקום.

מהי חשיבותם של קשרים חברתיים?


קשרים חברתיים הופכים יותר ויותר משמעותיים עם ההתקרבות לגיל ההתבגרות. אז הנער מתחיל לגבש את עצמאותו, לצורך כך הוא מבדל את עצמו ממשפחתו ומהותי שירגיש שייך ויקבל אישור חברתי לזהות שהוא בונה לעצמו. בנוסף, בגיל זה ישנה תחושה שההורים אינם מבינים אותו, הוא זקוק להבנה וקבלה שאותה פעמים רבות יכולים לספק לו רק קבוצת השווים - בני גילו.



להורים ולצוות החינוכי יש השפעה מכרעת! חשוב ליצור סביבה מקבלת, בטוחה ותומכת. להעצים אותו ולתת לו תחושה שמאמינים בו וביכולותיו.

כיצד אפשר לחזק מיומנויות חברתיות וכישורים חברתיים?

הורים, איך אתם יכולים לעזור לילדים שסובלים קשיים חברתיים?



  • חשוב ליצור סביבה מקבלת, בטוחה ותומכת בבית על מנת להעצים אותו, ולתת לילדיכם תחושה שמאמינים בו וביכולותיו. ניתן וכדאי לגייס את הצוות החינוכי לסייע בתחומי בית הספר.

  • בגיל צעיר יותר משחק משותף של ההורה עם הילד או משחק משותף בין אחים הוא אימון נהדר למשחק עם בני גילו. בנוסף, עידוד מפגשים אחה"צ עם חברים, גם אם זה מצריך התארגנות שאינה תמיד נוחה מבחינת ההורים שעובדים עד מאוחר.

  • השתתפות בחוגים קבוצתיים, ובעיקר חוגי ספורט, גם היא תשפר את היכולת להיות חלק מקבוצה, תעלה את תחושת השייכות ותחזק ביטחון וערך עצמי.

  • דבר חשוב נוסף הוא לחזק את המסוגלות בהתמודדות עם קונפליקטים חברתיים. איך עושים זאת? להורים פעמים רבות רצון לפתור לילדם את הבעיה, מתוך רצון לעזור ומתוך כאב לראותו במצב פגיע. אולם בכך שנמנע ממנו את היכולת להתמודד עם הקושי נפגע בו בשני מישורים: ראשית, הוא אינו לומד מהסיטואציה ולא ידע להתנהל איתה בפעם הבאה. שנית, הוא לא מאמין שהוא מסוגל לפתור את הסיטואציה, כי זה למעשה המסר שעובר כשפותרים אותה עבורו. במקום זאת ניתן לבדוק אתו מה הוא חושב? איך הוא מרגשי? מה לדעתו אפשר לעשות? אנו יכולים להציע רעיונות, לעזור ולבחון יחד מה מרגיש לו נכון עבורו?

  • ביכולתו של טיפול רגשי להעניק לילד את התחושה שיש לו מקום בטוח, שהוא נראה ונשמע. במקום זה הוא גם יוכל להתאמן על מיומנויות חברתיות, או כישורים חבריים, בסביבה בטוחה ומוגנת.

  • ייעוץ הורי גם כן ייסע להורים בהתמודדות עם הקושי שהם רואים שילדם חווה, ועם התחושות הקשות שהדבר מעלה אצלם.


לסיכום,


כולנו נוטים להימנע ממקומות שקשים לנו, לא נעימים לנו ושבהם אנו לא מרגישים שאנו חווים הצלחות, כך גם בזירה החברתית בקרב ילדים המתקשים ברכישת כישורים חברתיים. חשוב שהורים יעצימו ויאירו את ההצלחות הקטנות, ניתן וכדאי גם לרתום את הצוות החינוכי לעניין. בכוחו של חבר קרוב אחד להעניק תחושת שייכות ולהפיג את תחושת השונות והבדידות. בכוחו של חבר קרוב אחד, לגרום להרגשה שיש מישהו לסמוך עליו ולהישען עליו בעת צרה.


אולי יעניין אותך גם: טיפול רגשי לילדים


למידע נוסף:

הדר דוד

054.5710394

bottom of page