top of page

תיאור קצר של טיפול ארוך

עודכן: 16 בנוב׳ 2020

תיאור של טיפול באומנות לילדים - גילי היא ילדה מתוקה ויצירתית, היא הגיעה אלי לטיפול באומנות כשהיתה בכיתה ג' בעקבות קשיים חברתיים רבים, תחושת דחייה חברתית וכן קושי גדול בקבלת גבולות בבית. את הקשיים האלו העצימו קשיי קשב וריכוז של גילי שאינם מטופלים.


טיפול באומנות לילדים
טיפול באומנות לילדים

על גילי:

במפגשי טיפול באומנות גילי התגלתה מיד כילדה נבונה, מודעת לקשייה אך מרגישה חסרת אונים אל מולם. היא ביטאה תחושות קשות של חוסר ערך, קראה לעצמה "טיפשה" ו"מכוערת", היא הרגישה כישלון בכל תחומי חייה: בלימודים, עם חברים ובבית. היא הרגישה שהיא מאכזבת ללא הרף את הוריה, מוריה וחבריה. כך שלפני שפנינו לטפל בקשיים החיצוניים שעלו במגשי טיפול באומנות – קושי חברתי וקושי בקבלת גבולות, היה צורך קודם כל להפגיש את גילי עם עצמה, לגלות את עצמה באופן מחוזק.


היצירה הראשונה של גילי במפגש טיפול באומנות, הראתה באופן ברור את מצבה הנפשי הקשה. היתה זו יצירה של ענן שחור שמוריד גשם על לב. היא הוסיפה כיתוב "הענן מרביץ ללב שלא אוהבים אותו".


טיפול באומנות בגילי נתן מקום ולגיטימציה לתחושותיה הקשות מחד, והעניק מקום מעצים ומחזק מאידך. חלק גדול מהעבודה בחדר הטיפול התמקדה בהעצמה, בהענקת נראות חיובית לגילי ובגילוי החזקות שבה. זה נעשה גם באמצעות יצירות אומנות וגם דרך שיחות, משחק סוציו-דרמטי בבובות ומשחקי קופסא.


תחושת הדחייה שגילי הרגישה היתה כל כך חזקה, כך שגם כשחברות רצו בקרבתה היא לא יכלה לראות זאת – כי לא האמינה בעצמה ובמה שיש לה לתת, וכך באופן לא מודע יצרה ריבים ולא במתכוון "גרמה" לחברות לדחות אותה.

תחושת הדחייה שגילי הרגישה היתה כל כך חזקה, כך שגם כשחברות רצו בקרבתה היא לא יכלה לראות זאת – כי לא האמינה בעצמה ובמה שיש לה לתת. היה צורך לעבוד קודם כל על בניית ערך עצמי.

ייעוץ הורים - ההורים של גילי:

בד בבד לטיפול בגילי, נעשתה עבודה דומה עם הוריה במפגשי ייעוץ הורים. בטרם ניתן לעבוד על גבולות היה צורך לבנות קשר מיטיב, מכיל, קשר שבו רואים את גילי לא רק כילדה ה"בעייתית"' אלא למצוא את הדברים הטובים שבה, הכוחות שלה, ולשקף לה אותם, להעצים אותה.

ראשית - במפגשי ייעוץ הורים בחנו מהם הקשיים שנובעים מקשב וריכוז, והתאמנו את דרישות וציפיות ההורים ליכולות הארגון, הסדר והריכוז של גילי.

שנית - בנינו יחד תכנית לחיזוק הקשר והאינטראקציה החיובית בין ההורים לגילי, וכן בנינו תכנית להעצמה וחיזוקים חיוביים.

לבסוף - לאחר שנוצר בסיס איתן, עבדנו במפגשי ייעוץ הורים על נושא הגבולות והסמכות ההורית.




במהלך מפגשי טיפול באומנות גילי חוותה יותר ויותר חוויות הצלחה, גם בחדר הטיפול וגם במסגרת הביתית, ככל שחוויות ההצלחה התרבו בטחונה העצמי התחזק והערך העצמי שלה עלה. כתוצאה מהתחזקותה גם מעמדה החברתי השתפר. היא הרגישה טוב יותר לגבי עצמה, הרגישה שיש לה מה לתרום לחברה, הרגישה בעלת ערך ועל כן הצליחה לקיים אינטראקציה חברתית ממקום אחר.


בסיום המפגשים של טיפול באומנות גילי הכינה לי ציור מתנה. היא יצרה שתי תולעים ואת המחילות שלהן ונתנה לי אותן. הרגשתי שבאופן סימבולי גילי משאירה אצלי את החלק הדחוי שלה, החלק בו היא עצמה הרגישה כמו התולעים הללו, כעת היא יכולה להיפרד מהתחושות האלו, ולהשאיר אותן מאחוריה, אצלי.



טיפול באומנות לילדים
טיפול באומנות

העבודה המשולת של מפגשי טיפול באומנות לגילי ומפגשי ייעוץ הורים להוריה, עשו שינויי עצום בחוויה של גילי במצבה הרגשי, החברתי, בביטחונה העצמי וכמובן גם בקשר שלה עם הוריה.


אולי יעניין אותך גם: טיפול רגשי לילדים



למידע נוסף:

הדר דוד

054.5710394



bottom of page