top of page

שיפור ביטחון עצמי

עודכן: 21 בנוב׳ 2020

שיפור ביטחון עצמי באמצעות מגע עם חומרים מלכלכים. תרפיה באומנות לילדים מזמנת מגע עם חומרים מלכלכים: גואש, גבס, סליים וחימר מככבים אצלי בחדר הטיפול. למה זה טוב? ואיך זה קשור לחיזוק ביטחון עצמי אצל ילדים?


שיפור ביטחון עצמי
שיפור ביטחון עצמי

טיפול באומנות לילדים מזמן מגע עם חומרים מלכלכים, ילדים רבים ממש מתפלשים בלכלוך. הוא נמרח על הבגדים, השולחן הרצפה, הקירות, המטפלת ולפעמים מגיע עד לתקרה... מה כל כך מושך בזה? ולמה זה בכלל טוב?


המשיכה העזה של ילדים ללכלוך באה למלא אחר מספר צרכים התפתחותיים:


בדיקת גבולות - העיסוק בלכלוך מאפשר התרסה כנגד משהו שלרוב אסור בבית או בכיתה. טיפול באומנות לילדים מאפשר להם להתנסות במה שבדרך כלל נמצא בגדר עבירה על הכללים. מתאפשרת לילדים חוויה של שבירת החוקים, בלי ממש לשבור אותם.

כמה פעמים הילדים שומעים "זהירות על הבגדים", תזהר לא לכלך את השולחן", "אויש אתה מלוכלך, תשטוף את הידיים" ועוד כאלו בסגנון...

מדהים לראות את המשיכה אל הלכלוך לצד החשש מהאיסור: מבטים מהוססים, "מה מותר?", "אבל אמא לא מרשה לי להתלכלך", המבט הנבהל כשמעט גואש משפריץ על השולחן או הקיר ומעל הכל את הרצון העז לצאת ולהראות להורה שממתין בחוץ את הידיים לאחר ההתפלשות בחומר. את ההנאה של הילדים למראה רתיעת ההורים מהלכלוך. התעוזה הזו גורמת גם כמובן לתחושת חיזוק ביטחון עצמי.



עיבוד רגשי וחושי של חוויות מוקדמות - טיפול באומנות לילדים יאפשר להם עיסוק בלכלוך, ובכך מאפשר רגרסיה לתקופות בילדות המוקדמות יותר, ודרך חוויה זו עיבוד של תחושות ורגשות מתקופות אלו. הוא יאפשר שחרור של כאבים רגשיים ובכך גם חיזוק ביטחון עצמי.


שחרור והתמודדות עם פחדים - העיסוק בלכלוך מאפשר שחרור. בטיפול באומנות לילדים הם יחוו שחרור מגבולות, שחרור מחוקים ועמידה בציפיות. ההתפלשות בלכלוך מאפשרת חוויה של הנאה מהרגע בלי לחשוב על ההשלכות, מאפשרת חוויה של היעדר פחד. זוהי חוויה של היעדר שליטה, בתוך גבולות ברורים ובטוחים. השחרור וההתמודדות עם הפחד כמובן יגרמו שיפור ביטחון עצמי.




תחושת מסוגלות - עבור ילדים עם צורך גדול בשליטה, התלכלכות בחדר הטיפול מתאפשר רק כאשר התחושה של הילד היא שהוא בטוח ומוגן. שכן, משחק עם לכלוך עשויי להיחוות כמאיים, כלא בטוח, כאסור ובשל כך לעורר חרדה. חווית הביטחון בחדר הטיפול תאפשר בהדרגה לצאת מאזור הנוחות ולבחון חוויות בהן מרגיש חוסר ביטחון וחוסר שליטה. האפשרות להתלכלך תגרום לחיזוק ביטחון עצמי, ככל שהילד יתחזק הוא יחווה יותר הצלחה, תתחזק את תחושת הביטחון והאמון בעולם וביכולותיו.


הנאה - בואו לא נשכח את הדבר החשוב מכל - להתלכלך זה פשוט כיף. הלכלוך מאפשר, שחרור, צחוק, רוגע ותחושה של כיף. הנאה, שחרור וכיף יכולים להתרחש רק כאשר הילד מרגיש ביטחון עצמי. כלל שיחווה את התחושה הזו יותר, הביטחון עצמי שלו ילך ויתחזק ורגעי הביטחון וההנאה ילכו ויגברו.


כך שמעבר לחיזוק המערכת החיסונית, הלכלוך מחזק את החוסן הרגשי חיזוק וכמובן - שיפור ביטחון עצמי.

אז מידי פעם... תנו להם להתלכלך, תתלכלכו ביחד איתם, הנאה מובטחת 😊


אולי יעניין אותך גם: הדרכת הורים


למידע נוסף:

הדר דוד

054.5710394

bottom of page