top of page

10 טיפים להורים של ילדים עקשנים מאוד

יש ילדים ממש עקשנים. מהרגע שהגיעו לעולם הם יודעים מה הם רוצים, הם יודעים מתי הם רוצים זאת והם יודעים בדיוק מה הדרך להשיג את זה. אין ספק שלגדל ילד עם רצון חזק זה מאתגר, אבל בעזרת כיוון נכון והתנהלות מותאמת שלכם ההורים, הילדים העקשנים הללו יגדלו להגשים כל חלום שרק ירצו.



מה זה בעצם ילד עם רצון חזק?

באנגלית ילדים עקשנים מאוד נקראים strong willed child, ילד עם רצון חזק.


ילד עם רצון חזק, או כמו שאנו נחווה זאת פעמים רבות - ילד עקשן, הוא ילד שנולד עם טמפרמנט מאוד ברור וייחודי.

כבר בשלבים מוקדמים נוכל לראות שמדובר בילד עצמאי, נחוש, יודע מה הוא רוצה ומתעקש על כך, מתקשה לגלות גמישות, מגיב בעוצמה רגשית, אמפתי ואינטליגנט.

ילד בעל רצון חזק אינו נכנס לתבניות ולא מקבל מרות בקלות, על כן לעיתים הורות לילד כזה עשויה להיות מאתגרת יותר, קשה יותר להציב לו גבולות – הוא מגיב אליהם בעוצמות רגשיות גבוהות, בכעס ולעיתים בהתקפי זעם.



בגידול ילד עם רצון חזק, אנו נמצאים בסכנה להיכנס למאבקי כוח אינסופיים – שבסופם ככל הנראה או שהוא ישיג את רצונו והסמכות ההורית שלנו תשבר, או שנשבור את רוחו ונדכא את היכולות המופלאות שלו ואת הביטחון שלו.


בין היתרונות של ילד בעל רצון חזק:

1. מנהיגים מלידה - בילדים בעלי רצון חזק טבועה יכולת מנהיגות טבעית, הם יודעים מה הם רוצים, והם בעלי כושר שכנוע להוביל אחרים בדרכם.

2. יכולת התמדה – ילדים בעלי רצון חזק לא מותרים בקלות, הם מתעקשים על הדרך שלהם ועל הרצון שלהם, עד שישיגו את המטרתם.

3. תשוקה והתלהבות – ילדים בעלי רצון חזק מלאים בתשוקה והתלהבות להגשים את רצונם. התשוקה הזו הופכת בקלות לזעם וכעס כאשר קולם לא נשמע.

4. אינם מרצים – ילדים בעלי רצון חזק אינם ילדים מרצים, הם מביעים את דעתם, עומדים על שלהם, נאמנים לעצמם ולא נרתעים מסמכות.


כל התכונות הללו אולי מהוות קשיים בהווה, אולם הן נכס משמעותי לעתיד! מי מאתנו לא מאחל לילדו לדעת מה הוא רוצה, להצליח לחתור להשגה, ללא רתיעה מהקשיים שבדרך תוך יכולת מופלאה לרתום אנשים נוספים לתכניותיו?


ילד עם רצון חזק דורש מאתנו הורות קצת אחרת, באמצעות כיוון ההורות והתנהלות מותאמת, נוכל להעצים את היכולות המופלאות שלו ולסייע לו להתמודד עם האתגרים שטמפרמנט זה מביא עמו.


10 טיפים מנצחים להתמודדות הורית מיטיבה:


1. הימנעו עד כמה שאפשר ממאבקי כוח - השתדלו לא להיכנס למאבקי כוח בהם אתם יודעים מראש שתפסידו, או במילים אחרות, בחרו את המאבקים שלכם.

2. בססו כללים משותפים ברורים - בזמני רגיעה בססו יחד באופן משפחתי כללים ברורים. למשל: אצלנו בבית לא מרביצים.

3. מנגנון הרגעות – בעת התקפי תסכול וכעס, זכרו כי ילדכם נמצא כרגע במצוקה רגשית, וזו הדרך שלו לבטא זאת. זכרו שאתם מהווים עבור ילדכם את העוגן היציב, תפקידכם בשלב ראשון להיות מנגנון ההרגעות שלו, ובהמשך ללמד אותו להפנים ולהפעיל מנגנון הרגעות משל עצמו. ככל שתישארו רגועים יותר, תראו לילד שאינכם נבהלים או נסערים מההתנהגות שלו, כך הוא יצליחו להירגע מהר יותר. תהיו שם בשבילו, תנו לו להיעזר בכם כדי להירגע, הציעו חיבוק, או זמן שקט לבד. לאחר ההרגעות חזקו את היכולת שלו להירגע, וסמנו בפניו את מה שעזר לו. כך יוכל בהדרגה להפנים להשתמש במנגנון ההרגעות הזה גם ללא התיווך שלכם.

4. תנו מילים ותוקף לרגש - בעת התקף זעם, או אחריו, דברו את הרגש שהילד לא הצליח לדבר: "אתה מאוד מאוכזב ש...", "ממש רצית ל..", תנו לגיטימציה להרגשה הזו (לא להתנהגות) "זה באמת מאוד מעצבן כש... יש לך רעיון איך אפשר יהיה להגיב אחרת פעם הבאה שתרגיש ככה?". רצוי לא להגיד לו מה לעשות, אלא לשאול אותו. זה מראה שאתם סומכים עליו לחלוטין שיש לו את היכולת לעשות זאת בעצמו.

בעת התקפי תסכול וכעס, זכרו כי ילדכם נמצא כרגע במצוקה רגשית, וזו הדרך שלו לבטא זאת. זכרו שאתם מהווים עבור ילדכם את העוגן היציב.

5. חפשו את המסר הנסתר – מה בעצם הילד מנסה להגיד לי דרך ההתנהגות? מה הרגש שמניע את ההתנהגות העקשנית או את התקפי הזעם? מה הצורך שלו שלא קיבל מענה? תנו מקום, יחס ונראות לרגש.

6. תנו לילד תחושת שליטה – על ידי מתן אפשרות בחירה בין 2 אופציות, על ידי חיזוק התחומים שבהם הוא מחליט. למשל: אתה מחליט איזה סיפור נקרא בערב, אתה מחליט מה ללבוש.

7. השאירו מקום למשא ומתן – והיו קשובים לרעיונות שיש לו להציע.

8. הכינו אותו מראש ליום שמגיע - הכינו אותו מראש לדברים שעומדים להתרחש במהלך היום, במיוחד למצבים בהם אתם יודעים שבדרך כלל מתעורר קונפליקט, כך תוכלו מראש לסייע לו להכין את עצמו למצב ותוכלו למנוע מראש מאבקי כוח.

9. רתמו אותו לעשייה משותפת - רתמו אותו לעשייה מתוך שיתוף פעולה ומשחקיות, ולא מתוך אולטימטום או כעס. "בוא נסדר יחד את הצעצועים ואז נוכל לראות טלוויזיה", "בוא נעשה תחרות עד לאמבטיה" וכד'

10. סמנו הצלחות וחזקות - עזרו לו לראות את המצבים בהם הוא מצליח לגלות גמישות וכיצד הדבר פועל לטובתו, ככל שתראו יותר את הכוחות שלו, את הניסיונות וההצלחות שלו - כך הוא יאמין בעצמו יותר ויביא אותם יותר ויותר לידי ביטוי.



אז נכון, זה דורש המון סובלנות ויהיו בדרך עליות וירידות. אבל לראות את הילד שלנו גדל, מתפתח תוך שהוא בטוח בעצמו, מודע לכוחותיו ומשמש בהן בחוכמה ורגישות – זה כנראה הדבר הכי מספק שיכול להיות.


אולי יעניין אותך גם: הדרכת הורים




למידע נוסף:

הדר דוד

054.5710394



bottom of page